Βόρειος Οδικός Άξονας: Η ντροπή της Κρήτης

0
142

Ποια είναι τελικά η αιτία που η Κρήτη έχει μείνει χωρίς σύγχρονο εθνικό οδικό δίκτυο; Μπορούμε να ελπίζουμε στις πρωθυπουργικές εξαγγελίες για ανακατασκευή του ΒΟΑΚ έως το 2023;

Κάθε χρόνο το νησί θρηνεί δεκάδες νεκρούς στην άσφαλτο. Οι περισσότεροι από αυτούς χάνουν τη ζωή τους σε τροχαία δυστυχήματα που σημειώνονται στο εθνικό οδικό δίκτυο. Στον Βόρειο Οδικό Άξονα, όπως έχει ονομαστεί. Ένας εθνικός δρόμος, ενταγμένος στο διευρωπαϊκό οδικό δίκτυο. Στα χαρτιά μόνο, φυσικά.

Ένα απαρχαιωμένο κύριο οδικό δίκτυο, που αποτελεί όμως το μεγαλύτερο τροχοπέδη για την οικονομική και τουριστική  ανάπτυξη της Κρήτης. Την ώρα που σχεδόν όλη η Ελλάδα έχει αποκτήσει σύγχρονους αυτοκινητόδρομους, από την Πελοπόννησο μέχρι τα Γιάννενα και από την Αθήνα μέχρι τη Θεσσαλονίκη, στη Κρήτη συνεχίζουμε να συζητούμε εδώ και τρεις περίπου δεκαετίες, πως θα βελτιώσουμε την ποιότητα στις οδικές μεταφορές, πως θα αποκτήσουμε επιτέλους ένα σύγχρονο αυτοκινητόδρομο που θα συνδέει  με ασφάλεια την Κίσσαμο με τη Σητεία.

Είναι χωρίς υπερβολή δεκάδες πλέον οι φορές που έχουμε ακούσει υποσχέσεις, από πρωθυπουργικά ή υπουργικά χείλη, για την χρηματοδότηση αυτού του δρόμου. Και είναι επίσης δεκάδες οι φορές που οι υποσχέσεις έμειναν μόνο στα λόγια. Καθώς  όλα αυτά τα χρόνια, ελάχιστες είναι οι βελτιώσεις που έχουν γίνει στο ΒΟΑΚ, ο οποίος πάντως παρ’ όλα αυτά, σε τίποτα δε θυμίζει ένα σύγχρονο  και ασφαλή δρόμο.

Οι αιτίες ( ή καλύτερα δικαιολογίες;) πολλές με κυρίαρχη το υψηλό κόστος που έχει αυτό το έργο. Η βασικότερη αιτία όμως είναι η πολιτική ατολμία που διαπιστώνεται για να προχωρήσει η κατασκευή του ΒΟΑΚ.  Δεν αφορά μία κυβέρνηση, αφορά πολλές. Δεν αφορά ένα μόνο πρωθυπουργό ή υπουργό. Αφορά πολλούς. Η Κρήτη προσφέρει το 5%, σήμερα ίσως και περισσότερο, στο ΑΕΠ της χώρας. Δεν έχει πάρει όμως αντισταθμιστικά τίποτα σχεδόν, για την ακρίβεια έχει πάρει ψίχουλα, από αυτά που δικαιούται.

Οι τοπικοί παράγοντες, βουλευτές , δήμαρχοι και νομάρχες, περιφερειάρχες διορισμένοι και εκλεγμένοι, όλες αυτές τις δεκαετίες, αν και πολλοί από αυτούς προσπάθησαν, ελάχιστα  καταφέραν  για να προχωρήσει το έργο. Πολλοί το πάλεψαν και το πίστεψαν. Όμως η πολιτική ατολμία των εκάστοτε αρμοδίων Υπουργών, καθώς και κομματικά, πιθανόν οικονομικά και άλλου είδους συμφέροντα, φαίνεται να έχουν παίξει και αυτά το ρόλο τους.

Κατεστημένες αντιλήψεις και ταμπού, όπως για παράδειγμα, η μη συμμετοχή ιδιωτών ή η μη επιβολή διοδίων, αποτέλεσαν και πιθανόν να αποτελούν και σήμερα, ανασταλτικούς παράγοντες.

Η αιώνια… κόντρα, για το ποιος θα είναι αυτός που θα έχει το… πάνω χέρι στην κατασκευή ενός τόσο μεγάλου έργου, επίσης έχει  αποτελέσει μέχρι και το πρόσφατο παρελθόν, καθοριστικό παράγοντα για να προχωρήσει η υλοποίηση αυτού του σημαντικού έργου.

Η πρωθυπουργική υπόσχεση, ότι η κατασκευή του  ΒΟΑΚ θα ενταχθεί στο πακέτο Γιούνκερ, που δόθηκε πριν μερικούς μήνες, ακούστηκε αλλά είναι σαν κανένας να μην το έχει πιστέψει.

Να υπενθυμίσουμε  ότι  ο πρωθυπουργός  είχε δηλώσει πως «το έργο για το νέο ΒΟΑΚ, θα ξεκινήσει το 2018 και θα έχει ολοκληρωθεί σε 5 χρόνια με κόστος 1,6 δις ευρώ».

Μία υπόσχεση που επαναλήφθηκε πρόσφατα, μόλις την περασμένη εβδομάδα, με την απαντητική επιστολή του πρωθυπουργού που δόθηκε στη δημοσιότητα, για το θέμα του ΒΟΑΚ, σε επιστολή που του είχε αποστείλει ο Περιφερειάρχης Κρήτης Στ. Αρναουτάκης.

Στην επιστολή του πρωθυπουργού  όμως, εκτός από τις αναφορές που επαναλαμβάνονται για τη σημασία και τη σπουδαιότητα του έργου, δεν υπάρχει τίποτα πιο συγκεκριμένο που να δίνει ένα σαφές χρονοδιάγραμμα για την έναρξη των διαδικασιών.

Υπάρχει βέβαια η αναφορά του πρωθυπουργού ο οποίος διαβεβαιώνει τον κ. Αρναουτάκη ότι «αναγνωρίζοντας τη σημασία του ΒΟΑΚ, ειδικά στην παρούσα δύσκολη συγκυρία, σας ενημερώνω ότι έχουν ήδη δρομολογηθεί, οι πρώτες ενέργειες και δράσεις των συναρμόδιων Υπουργείων και εμπλεκόμενων φορέων, ώστε άμεσα να υλοποιηθεί το έργο”.

Για το ποιες είναι συγκεκριμένα αυτές οι διαδικασίες που έχουν δρομολογηθεί, ώστε να ξεκινήσει η υλοποίηση της πρωθυπουργικής δέσμευσης και ποιοι θα είναι οι φορείς που θα εμπλακούν σε αυτές, τίποτα πιο συγκεκριμένο δεν έχει γίνει ακόμη γνωστό. Ελπίζουμε ότι αυτό θα γίνει εντός των επόμενων ημερών ή εβδομάδων.

Άλλωστε σύμφωνα με τον  υπουργό Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού Γ. Σταθάκη- σε δηλώσεις που έκανε  πριν λίγο καιρό- «η κυβέρνηση εκτιμά ότι μέσα στο Σεπτέμβριο,θα ξεκινήσει η μελέτη στρατηγικού σχεδιασμού για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης με στόχο να υλοποιηθεί το συντομότερο δυνατόν ώστε να προχωρήσει συνολικά το έργο της ανακατασκευής του δρόμου».

Ο κ. Σταθάκης είχε πει πάντως κάτι σημαντικό. ‘Ότι «βούληση της κυβέρνησης είναι να αντιμετωπιστεί το ζήτημα του ΒΟΑΚ ως ένα ενιαίο έργο, που θα επιλύσει τα προβλήματα των νέων και των παλιών χαράξεων και  θα προσδιορίσει το πραγματικό κόστος του έργου, ενώ ανέφερε ότι τα 3 εκατ. ευρώ που απαιτούνται είναι εξασφαλισμένα και η μελέτη θα ξεκινήσει άμεσα».

Αυτό που οφείλουμε να αναγνωρίσουμε ως πολύ θετικό στοιχείο από τις κυβερνητικές εξαγγελίες, είναι ότι ίσως για πρώτη φορά, φαίνεται να έχει κατανοήσει η κεντρική εξουσία, ότι θα πρέπει να δει την ανακατασκευή του ΒΟΑΚ ως ενιαίο και όχι ως αποσπασματικό έργο.

Καθώς αυτό που γινόταν όλα τα προηγούμενα χρόνια, ήταν η ανακατασκευή τμημάτων του δρόμου με αποσπασματικές μελέτες και χωρίς- και αυτό είναι το βασικότερο-ενιαίο σχεδιασμό και αντιμετώπιση. ΄Ετσι  μπορεί να κάλυπταν κατά περιόδους επιτακτικές ανάγκες ή να εκτόνωναν τοπικές αντιδράσεις, στην πραγματικότητα όμως  αυτό που γινόταν ήταν και μία από τις βασικές αιτίες που σαν ενιαίο έργο ο ΒΟΑΚ παρέμενε στις… καλένδες.

Μέχρι  να  δουμε λοιπόν να ξεκινήσει η υλοποίηση των πρωθυπουργικών εξαγγελιών, το οποίο και ευχόμαστε ειλικρινά, θα βλέπουμε τους υπόλοιπους Έλληνες να κυκλοφορούν με ασφάλεια σε υπερσύγχρονους δρόμους και εμείς εδώ μαζί με τις εκατοντάδες χιλιάδες επισκέπτες μας, που έρχονται για να απολαύσουν  τις ομορφιές του νησιού μας, θα συνεχίσουμε να θρηνούμε δεκάδες νεκρούς κάθε χρόνο , θυσία στον… πιο επικίνδυνο δρόμο της Ευρώπης.

Kriti 24