ΒΟΑΚ : Ποιος φταίει που το έργο έχει παραμείνει δεκαετίες στις… καλένδες;

0
158

Γράφει ο Δημήτρης Γεωργαράκης*

Βρισκόμαστε αρχές του 2004 με μια νέα κυβέρνηση .

Έχει αρχίσει η περίοδος του αρχικού σχεδιασμό του διάδοχου του Γ΄ ΚΠΣ του περίφημου ΕΣΠΑ ( 2007 – 2013 ) για υποβολή και έγκριση στην ΕΕ. Του πιο «πλούσιου» από ποτέ – για τις υποδομές μεταφορών και ιδιαίτερα τις οδικές – για την Ελλάδα προγράμματος. Του Επιχειρησιακού Προγράμματος Ενίσχυσης της Προσπελασιμότητας ( ΕΠΕΠ ) των 9.2 δις ευρώ .

Την ίδια εποχή ( 2005 ) το Κεντρικό ΤΕΕ συγκροτεί Ειδική Επιστημονική διαπαραταξιακή Επιτροπή για την αξιολόγησης του σχεδιασμού και την παρακολούθηση της εξέλιξης του ΕΣΠΑ .

Παράγεται εξαιρετικό έργο όπου στο ΕΠΕΠ διαπιστώναμε και τονίζαμε ότι:

Στα Χερσαία Διευρωπαϊκά Οδικά Δίκτυα ( ΤΕΝ-Τ) συγκεντρώνεται το 43,5 % της Κοινοτικής Συνδρομής με σοβαρή προοπτική ολοκλήρωσης με Συμβάσεις Παραχώρησης ( PPP/PFI )

Στον ΒΟΑΚ ( ομοίως ως ΤΕΝ – Τ ) απροσδιόριστης Δημόσιας Δαπάνης , τμηματικά έργα αμφίβολης ποιότητας χωρίς Σύμβαση Παραχώρηση και Αμφίβολης Ολοκλήρωσης

Η Δημόσια Δαπάνη αποτελεί το 60 % του ΕΠΕΠ η Ιδιωτική χρηματοδοτική μόχλευση ύψους 1.8 δις € ( Συμβάσεις παραχώρησης ) μεγενθύνει την χρηματοδότηση κατά 40 %

Διεύρυνση αξιοποίησης των Συμβάσεων Παραχώρησης στο λοιπό Οδικό Δίκτυο κυρίως στον ΒΟΑΚ και κατά περίπτωση εξέταση κάποιων μοντέλων ακόμη και στα ΠΕΠ /Ενιαία Νομαρχιακά η Διαδημοτικά Επαρχιακά Οδικά Δίκτυα

Η αναφορά του ΒΟΑΚ στο ΕΣΠΑ/ΕΠΕΠ μοιάζει σαν απλά να κρατεί μόνο τα προσχήματα.

Αυτά για τους παλιότερους και τους γνώσιν έχοντες . …

Ήταν από τότε προφανές ότι υπήρχε η ανάγκη για ένα Έργο Ενιαίο στην ουσία Νέο (ως χάραξη) και με Ιδιωτική Χρηματοδότηση ( PPP/PFI ) για να έχει προοπτική περάτωσης σε εύλογο χρόνο, που θα λειτουργούσε και θα συντηρείτο με ευθύνη αυτού που το κατασκεύασε .

Και αυτά τα παρουσιάσαμε με έμφαση – εν μέσω οργίλων ιδεοληπτικών αντιδράσεων – στο Συνέδριο του ΤΕΕ που φιλοξένησε τον Νοέμβριο το 2007 ο ΤΕΕ/ΤΑΚ στο Ηράκλειο υπό τον τίτλο «Ανάπτυξη & Χωροταξία – ΕΣΠΑ και Νησιώτικες Πολιτικές» .

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο σχολιασμός της Ε. Επιτροπής στο ίδιο θέμα μετά την υποβολή του αρχικού Σχεδίου του ΕΣΠΑ από την Ελληνική Κυβέρνηση. Στο ίδιο μήκος κύματος και το Ινστιτούτο Οικονομίας Κατασκευών ( ΙΟΚ ) του ΤΕΕ.

Έχει προηγηθεί πρωτοβουλία του Ν. Χριστοδουλάκη και των 9 βουλευτές ΠΑΣΟΚ της Κρήτης που ερωτούν ( 05/05/2004) σχετικά τους αρμοδίους υπουργούς και προτείνουν, μαζί με άλλες σχετικές ενδιαφέρουσες προτάσεις για το λοιπό οδικό δίκτυο της Κρήτης , τεκμηριωμένα την ανάπτυξη του ΒΟΑΚ με Σύμβαση Παραχώρησης.

Τότε επίσης ξεκίνησαν – πριν καλά- καλά απαντήσουν τα Υπουργεία τα …όργανα εσωτερικά στην Κρήτη .

Στην εφημερίδα Μεσόγειος του Ηρακλείου βλοσυροί – βλοσυροί οι Αυτόνομοι Μηχανικοί του ΤΕΕ/ΤΑΚ ( μια σκληρή μαγιά του μετέπειτα ΣΥΡΙΖΑ ) απευθύνουν αυστηρά τα «Πέντε ερωτήματα για την τοποθέτηση διοδίων στον εθνικό δρόμο της Κρήτης» προς τους υπογράφοντες Βουλευτές.

Με κύριο θέμα τους τα δήθεν για διόδια στον ΒΟΑΚ (δεν αναφέρεται πουθενά στην ερώτηση ) καθώς και το συντεχνιακά…πιασάρικο όμως, για τους ντόπιους εργολάβους
… « Γιατί ο ΒΟΑΚ δεν μπορεί να ολοκληρωθεί με χρηματοδότηση από κοινοτικούς πόρους και εθνικούς πόρους και τούτο δεν διεκδικείται από τους βουλευτές ;;; »
και ακόμη «πώς – ουσιαστικά – τολμούν οι Βουλευτές να παίρνουν κοινοβουλευτικές πρωτοβουλίες χωρίς να τους … ρωτήσουν και αυτούς».

Απίστευτα πράγματα !!!

Η απάντηση στην ιδία εφημερίδα φυσικά είναι αμείλικτη … Όμως …

Η πόρτα του φρενοκομείου του λαϊκισμού , της ιδεοληψίας και ενός νοσηρού συντεχνιασμού είχε ανοίξει . Εις βάρος ανθρωπίνων ζωών …

Για να ακολουθήσει ένα κύμα παραπληροφόρησης, καφενόβιων ΄΄γνωματεύσεων΄΄ περί του τι είναι και ποσό κοστίζουν οι συμβάσεις παραχώρησης … και λοιπές ΄΄δημοκρατικές΄΄ γελοιότητες . Όπου σταχυολογώντας ΄΄ανακαλύπτουμε΄΄ ότι :

Τα αγροτικά προϊόντα του νησιού θα είναι πλέον μη ανταγωνιστικά ( ….. )

Τα έργα με σύμβαση παραχώρησης είναι πολύ πιο ακριβά από αυτά με κατάτμηση και άπλες εργολαβίες ( αφού δεν υπολογίζεται το κόστος συντήρησης και λειτουργίας σε βάθος χρόνου …)

Ξεπουλάμε την δημόσια περιουσία σε ιδιώτες ( Δηλαδή ξεπουλάμε την περιουσία που δεν έχουμε η ΄΄τα χάλια μας΄΄ που .. έχουμε )

Πρέπει και οι μικρομεσαίοι εργολάβοι και μελετητές δημοσίων έργων να έχουν δουλειά (αυτό βέβαια όχι δημόσια και πολύ δυνατά … αλλά είναι πολύ ισχυρό πελατειακό εργαλείο πίεσης προς τους τοπικούς άρχοντες και όχι μόνο )

Τα διόδια δεν τα επιτρέπει η ΕΕ αν δεν υπάρχουν εναλλακτικές διοδεύσεις (προσχηματικό – κάνοντας χρήση κάποιας ασήμαντης παρατήρησης της ΕΕ αφού εναλλακτικοί δρόμοι υπάρχουν πολύ περισσότερο όταν θα υπάρξουν νέες χαράξεις – νέος στην ουσία δρόμος )

Στο τέλος θα μας βάλουν και μετρητή στο…μπέτι να μας μετρούν τις αναπνοές
(… επιστημονικός αντίλογος – κορωνίδα του λαϊκισμού και του θεάτρου παραλόγου που άρχιζε να παίζεται …)

Όλες αυτές οι αστειότητες απαντώνται αναλυτικά και πειστικά για όποιον ήθελε να πειστεί με σειρά άρθρων και παρουσιάσεων. Όμως ποιος ακούει…

Το δηλητήριο του λαϊκισμού και η μικροπολιτική σκοπιμότητα σταδιακά αρχίζει να διαποτίζει το σώμα του πάσης φύσεως πολιτικού προσωπικού του νησιού, που κλείνεται στο καβούκι του κοιτάζοντας τα του οίκου του, επαιτώντας η απαιτώντας ηρωικά πάντα, κάποιες επί μέρους βελτιώσεις του άξονα εντός των ορίων της επανεκλογιμότητας του .

Ακόμη και … σχεδόν όλοι οι βουλευτές που υπόγραψαν την περίφημη Ερώτηση … σιωπηρά αλλά έγκαιρα αρχίζουν να…μαζεύονται.

Με την περιφέρεια να ενσωματώνεται σε αυτήν την λογική κάνοντας τον δίκαιο διαιτητή ( με περιφερειακές πάντως προτιμήσεις) ανάμεσα στις τοπικές αυτοδιοικήσεις και τις περιφερειακές ενότητες .

Με συμπαραστάτη την Περιφερειακή και αυτοδιοικητική γραφειοκρατία αλλά και τα Περιφερειακά Τμήματα (ΤΔΚ-ΤΑΚ) του ΤΕΕ στην Κρήτη που λειτουργούν πλέον αμιγώς συνδικαλιστικα. Με κατατμημενες εργολαβίες που όμως έχουν – πάντα γενναία – διεκδικηθεί.

Και ένα Κεντρικό κράτος και τότε Κυβέρνηση που τηρεί ουσιαστικά… αιδήμονα σιωπή και που μας ξεφορτώνεται πετώντας αισχρά το μπαλάκι στην δημοκρατική βούληση του υπερήφανου Κρητικού Λαού και των φορέων του. Και συνεχώς υπόσχεται και αναδιοργανώνει φορείς … υπόσχεται και αναδιοργανώνει φορείς … και μελετά, μελετά, βασανιστικά μελετά !!!

Επί 15 ακόμη χρόνια …ενώ την ίδια περίοδο που στην υπόλοιπη Ελλάδα γίνεται κοσμογονία και υλοποιείται ένα τεράστιο δίκτυο Ευρωπαϊκών Αυτοκινητοδρόμων.

Ενώ στην Κρήτη συνεχίζονται οι ανθρώπινες εκατόμβες . Και οι ( επιλεκτικές ) τμηματικές εργολαβίες …

Και έρχεται η βιβλική καταστροφή στα Χανιά. Και η εικόνα ντροπής του ΒΟΑΚ .
Μέσα στην οδύνη δημιουργούνται ελπίδες…

Ότι ίσως τώρα πια να έχει συνειδητοποιηθεί πως :

Δεν υπάρχει άλλος τρόπος ανάπτυξης και λειτουργίας για ένα τέτοιο έργο από την μέθοδο της Σύμβασης Παραχώρησης που να διασφαλίζει η εντός λογικών χρονικών ορίων ( 5-ετια ; ) ολοκλήρωση του. Που να εισπράττει αυτός και μόνο αυτός που το κατασκεύασε, τις όποιες ενδεχόμενες παραλείψεις του.

Και χωρίς πονηριές .

Δεν υπάρχουν δυο έργα όπως τότε ανακοινώθηκε , από το αρμόδιο υπουργείο δηλαδή ένα με Σύμβαση Παραχώρησης και ένα – το φτηνό ίσως (;) που «δεν βαριέσαι και να μην τελειώσει» – με … ΣΔΙΤ . Αυτά είναι για ιθαγενείς.

Το έργο θα είναι Ένα και ο Ιδιωτικός Φορέας που θα το αναλάβει Ένας .

Από Κίσσαμο μέχρι Σητεία.

Με ταχείες ποιοτικές σύγχρονες προσβάσεις σε όλα τα μεγάλα Κρητικά Λιμάνια και Αεροδρόμια του Νησιού ως μέρος του ιδίου ενιαίου έργου .

Και θα κοστίσει όσο πρέπει να κοστίσει … και θα έχει τα διόδια που πρέπει – αν πρέπει – να έχει και όπου πρέπει να τα έχει έτσι, ώστε το έργο να είναι και ιδιωτικά χρηματοδοτήσημο .

Μετά φυσικά από διαφανή διαγωνισμό και διαπραγματεύσεις με τον μειοδότη.

Ώστε να ΤΕΛΕΙΩΣΕΙ στο ορατό μέλλον … όταν πρέπει και όπως πρέπει να τελειώσει . Τέλος τα αστεία με αρμοδίους και κυρίως αναρμόδιους, φορείς, συνδικαλιστές, κινήματα, συλλογικότητες και λοιπές δημοκρατικές δυνάμεις.

Δεν μπορούμε να παίζουμε με λαϊκισμούς και ιδεοληψίες παιχνίδια μικροπολιτικής και εκλογιμότητας μας όταν κάθε χρόνο ξεκληρίζεται ένας μικρός συνοικισμός στην Κρήτη και διασύρεται το νησί στην παγκόσμια Τουριστική κοινότητα.

Φρούδες ελπίδες ; Μάλλον …

Πριν ο αλέκτωρ λαλήσει τρίς … έχουμε την συνέντευξη του Περιφερειάρχη στο διαδικτυακό κανάλι Chania Live TV για να μας προσγειώσει . Εκεί ακούσαμε πολλές φόρες την λέξη ΄΄μελέτες΄΄ – πολλές μελέτες , μπόλικα δηλαδή τμηματικά έργα φαντάζομαι .

Ακούσαμε επίσης πόσο χρονοβόρες οι διαδικασίες για τα τμηματικά έργα και ότι δεν έχουμε χρήματα για τις μελέτες . Άρα έχουμε …μέλλον.

Ακούσαμε το προσχηματικό για τα διόδια που δεν μπορούν να μπουν στον ΒΟΑΚ λόγω απαγόρευσης της Ευρωπαϊκής Ένωσης αν και … ακούσαμε ότι πλέον μιλάμε για Νέο Έργο.

Ακούσαμε αόριστα και για Σύμβαση Παραχώρησης από Σούδα μέχρι Άγιο Νικόλαο …
Αυτό είναι το Νέο Έργο ?? … όπου δεν χωράει το Καστέλι ;; … δεν χωράει η Σητεία ;;

Ο σπαραγμός του τότε υπουργού για το ξεπούλημα της Δημόσιας Περιουσίας λόγω συμβάσεων παραχώρησης μόνο αυτά μπόρεσε να χωρέσει ;;

Και εσείς τι καταλάβατε , τι είπατε ;; Tα 2/3 του N. Xανίων έξω ;; Και μας είπατε το βαρύγδουπο ότι …Υπάρχουν Ευθύνες …Ποιες ;; Τίνος ;; Πείτε μας … «ποιος φταίει ποιος φταίει κανένα στόμα δε το ’βρε και δε το ΄πε ακόμα» κατά τον ποιητή.

Για έλθει ο αίλουρος Υπουργός αστραπιαία να καλύψει και τα Χανιά … Πως όμως ; … με … ενεργοποίηση των option … Δηλαδή ο ΒΟΑΚ σε τρία τμήματα .

Όχι φυσικά ότι ακόμη και αυτό ότι είναι αξιόπιστο … κάθε άλλο …

Είναι δυνατόν οι πολέμιοι… μουτζαχεντίν επί σειρά ετών των Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα να είδαν ξαφνικά το φως το αληθινό και εσπευσμένα – άρον άρον να σχεδίασαν και σοβαρά να προκήρυξαν το έργο με αυτό το σύστημα;

Απογοήτευση κε Περιφερειάρχα όσα είχαμε ακούσει αλλά κυρίως όσα καταλάβαμε για τον ΒΟΑΚ. Και ακόμη περισσότερο που η σύμπραξη σας με την Ριζοσπαστική Συνεργασία – σκληρό πυρήνα της αντίδρασης στις συμβάσεις παραχώρησης – μας έπεισε ότι έθαβε οριστικά την όποια προοπτική για ένα κάποτε ενιαίο σύγχρονο από Σητεία σε Κίσσαμο Ευρωπαϊκό Αυτοκινητόδρομο.

Μετρηθήκαμε κύριοι κυρίως του Κεντρικού αλλά βέβαια και του Περιφερειακού Πολιτικού Προσωπικού ως προς ένα Παγκρήτιο Όραμα τεράστιων και πολλαπλών διαστάσεων σε σχέση με την προοπτική της Κρήτης και βρεθήκαμε απελπιστικά ελλειπείς .

Ακολούθησαν οι οι Αυτοδιοικητικες Εκλογές όπου ο Κρητικός λαός επιβράβευσε όσους επιβράβευσε … για ποιον λόγο όμως;

Τον Ιούνιο ακολούθησαν και οι Εθνικές όπου προέκυψε νέα Κυβέρνηση που δηλώνει:

«Το σχέδιο της προηγούμενης κυβέρνησης ήταν ατελές και πολύ πρόχειρο. Θα μελετήσουμε δυνατότητες χρηματοδότησης αυτού του αυτοκινητοδρόμου και ενδεχομένως να αξιοποιήσουμε έσοδα από επεκτάσεις άλλων συμβάσεων παραχώρησης για να χρηματοδοτήσουμε το συγκεκριμένο έργο το οποίο είναι ένα έργο πνοής για την Κρήτη».

Αναμενόμενο ; Μάλλον . Όμως ταυτόχρονα δεν ξεχνάμε ότι η προηγούμενη κυβέρνηση (2004 – 2009 ) της ΝΔ έσβησε από τον χάρτη τον ΒΟΑΚ για να ενώσει … την Λαμία με την Εγνατία ( Ε – 65 ) με Σύμβαση Παραχώρησης με Πλήρη Επιδότηση του λειτουργικού ελλείμματος των εσόδων από τα διόδια του Παραχωρησιούχου … ανεξάρτητα κυκλοφοριακού φόρτου … για θυμηθούμε και τα καθ’ ημάς προσκόμματα και περισπούδαστες μελέτες .

Εκεί υπήρχε η ισχυρή πολιτική βούληση του Σαρακατσάνου Υπουργού Μεταφορών και ΔΕ και βέβαια η πράγματι ΄΄προοδευτικη΄΄ νοοτροπία των φορέων της περιοχής .

Συνεπώς η νέα κυβέρνηση να γνωρίζει ότι υπάρχει ένα τεράστιο και επείγον χρωστούμενο προς την Κρήτη. Δεν θα κάνει κάποιο χατίρι . Και οι όρκοι και υποσχέσεις της για το θέμα αυτό πέραν του επείγοντα χαρακτήρα τους είναι πλέον και υψηλού ηθικού κυρίως και πολιτικού ρίσκου. Περιμένουμε ….

Για να έλθουμε βέβαια και στην αντίπερα όχθη όπου με αφορμή πρόσφατο τραγικό ατύχημα να εκτοξεύονται αντιπολιτευτικοί κεραυνοί που μιλούν για παραπομπή στις καλένδες του ΒΟΑΚ ως Σύμβασης Παραχώρησης ( είναι κάτι διαφορετικό από τα ΣΔΙΤ;) και ΣΔΙΤ (το τσάμπα τμήμα;) . Αφορίζοντας το ενιαίο και το όλον του έργου παραδόξως επαναλαμβάνοντας τις γνωστές παπαγαλίες για ξεπουλήματα της δημόσιας περιουσίας και εκείνο το αμίμητο περί απαλλαγής των κάτοικων από τα διόδια …

Καλώντας τους φορείς (ποιους άραγες αυτούς που 15 χρόνια ελίσσονταν η/και το τορπίλιζαν; ) στα » όπλα»!

Πόσο υποκριτικό … πόσο βέβηλο αλήθεια …

Τι να πούμε πια … «Φταίει το κεφάλι το κακό μας φταίει και ο Θεός που μας μισεί «;

  • Ο Δημήτρης Γεωργαράκης είναι Πρώην αντιπρόεδρος στην εταιρεία Invest in Greece-Πρώην ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ στο Υπ. Ανάπτυξης – Τουρισμού