Τουρισμός: Στα επίπεδα του 2017 ο φετινός Μάϊος

0
16

Γράφει ο Ευθύμης Μπακάλης*

Το ινστιτούτο του ΣΕΤΕ (ΙΝΣΕΤΕ) δημοσίευσε τον προγραμματισμό των θέσεων των εισερχόμενων διεθνών πτήσεων για το μήνα Μάιο 2022, ως προς το σύνολο της χώρας και ανά χώρα προέλευσης των ταξιδιωτών.

Σύμφωνα με τη μελέτη το σύνολο των προγραμματισμένων θέσεων που προκύπτει για το μήνα Μάιο είναι 2.132.077 το οποίο αναμφίβολα είναι ένα καλό νούμερο μετά από 2 χρόνια στα οποία ο μήνας αυτός, είτε κινήθηκε σε μηδενικά (2020), είτε σε πολύ χαμηλά (2021) επίπεδα.

Η ανά χώρα ανάγνωση των στοιχείων μας δείχνει πως τη μερίδα του λέοντος στις θέσεις αυτές τις έχει το Η.Β (573.579 – 26,9%), η Γερμανία (516.254 – 24,2%) και αρκετά πίσω ακολουθούν η Γαλλία (154.956 – 7,3%), η Ιταλία (132.849 – 6,2%), η Ολλανδία (124.318 – 5,8%) και η Κύπρος (74.329 – 3,5%).

Το αεροδρόμιο το οποίο φυσιολογικά συγκεντρώνει τις περισσότερες θέσεις είναι των Αθηνών (34,5%), ακολουθεί του Ηρακλείου (14,7%), της Ρόδου (11,4%), της Θεσσαλονίκης (8,7%), της Κέρκυρας (7%), κ.λπ..

Λογικό είναι επίσης ότι με την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και την εμπόλεμη κατάσταση που υπάρχει εδώ και 2,5 μήνες, δεν υπάρχουν καθόλου ροές από τις χώρες αυτές. Το επίσης σημαντικό όμως στην περίπτωση αυτή είναι ότι ακόμα και από τις γειτονικές της Ουκρανίας χώρες ο προγραμματισμός των θέσεων για το μήνα Μάιο στις περισσότερες χώρες είναι μηδενικός ενώ σε λίγες πολύ μικρός, γεγονός που αποδεικνύει ότι η εισβολή της Ρωσίας και ο πόλεμος επηρεάζουν αρνητικά και πάρα πολύ όλες τις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης.

Συγκεκριμένα στον πίνακα 1 μπορούμε να δούμε τις αφίξεις που είχαμε για το μήνα Μάιο τα έτη 2017-2018-2019 ** και συγκριτικά τον προγραμματισμό των θέσεων που υπάρχουν για φέτος, για τον ίδιο μήνα από όλες τις χώρες που γειτνιάζουν με την Ουκρανία.

Οι μόνες χώρες που προγραμμάτισαν θέσεις για το Μάιο είναι η Πολωνία (20.883 θέσεις ενώ το 2018 και 2019 είχαμε πάνω από 100 χιλιάδες αφίξεις), η Ρουμανία (9.874 θέσεις, περίπου τις μισές από το 2018 & 2019) και η Ουγγαρία (10.102 θέσεις, η μοναδική χώρα που είναι πάνω από τις αφίξεις της το 2017&2018 και 16% κάτω από το 2019).

Οι υπόλοιπες 6 γειτονικές της Ουκρανίας χώρες (Λιθουανία, Λετονία, Εσθονία, Σλοβακία, Μολδαβία και Λευκορωσία) δεν έχουν προγραμματίσει πτήσεις, όπως φυσικά η Ρωσία και η Ουκρανία.

Στο σύνολο των 11 αυτών χωρών η διαφορά είναι πολύ μεγάλη καθώς από τις 265 χιλιάδες αφίξεις που πραγματοποιήθηκαν το Μάιο του 2019, φέτος υπάρχει μια δεξαμενή μόλις 40 χιλιάδων θέσεων που μπορούν να μετατραπούν σε αφίξεις ως το τέλος του μήνα. Με λίγα λόγια θα λείψουν τουλάχιστον 225 χιλιάδες αφίξεις μόνο για το μήνα Μάιο σε σύγκριση με το 2019.

Αν αφαιρεθούν από τη λίστα η Ρωσία και η Ουκρανία, ο Πίνακας 2 μας δίνει τον έμμεσο αντίκτυπο του πολέμου ως προς όλες τις γειτονικές με την Ουκρανία χώρες και ένα σημαντικό έλλειμμα ως προς τις αγορές αυτές που ελπίζουμε να προγραμματίσουν πτήσεις από τον Ιούνιο και έπειτα, καθώς είναι σχεδόν δεδομένο ότι από Ρωσία και Ουκρανία για φέτος δεν έχουμε να περιμένουμε τίποτα, αλλά τουλάχιστον να επανέλθει η κίνηση από τις γύρω χώρες.

Τέλος, η συνολική σύγκριση σε σχέση με τα προ πανδημίας επίπεδα του Μαΐου (Πίνακας 3), δείχνει πως η σεζόν μοιάζει με αυτή του 2017, ενώ σε σχέση με το 2018 και 2019 υπάρχει μια διαφορά της τάξης του 18%. Αν υπολογίσουμε ξανά χωρίς να συμπεριλάβουμε τις 11 ανατολικές χώρες, τότε φαίνεται πως η αρχή για φέτος είναι καλύτερη από το 2017 κατά 8,25% ενώ μειώνεται και η διαφορά από τα άλλα δύο έτη (περίπου στο 10%).

Άρα η τροφοδότηση μας από τις αγορές αυτές τους επόμενους μήνες είναι σημαντική καθώς πέρα από τα νούμερα των αφίξεων υπάρχουν προορισμοί και ξενοδοχεία που είχαν και έχουν μεγαλύτερη εξάρτηση από τις αγορές αυτές.

* τα στοιχεία ως προς τον προγραμματισμό θέσεων αφορούν τις εβδομάδες 02/05/22-29/05/22 για συνδέσεις με τουλάχιστον 1.000 θέσεις ανά χώρα προέλευσης και υπόκεινται σε αναθεώρηση. Πηγή : Recovery tracker – Insete

** στοιχεία αεροπορικών αφίξεων 2017-2019, Πηγή : Insete

*** προγραμματισμένες θέσεις για το 2022.

Σημείωση : η σύγκριση δεν λαμβάνει υπόψη της καθόλου το οδικό κομμάτι των διεθνών αφίξεων, το οποίο λογικά θα επηρεάζεται και αυτό σημαντικά, καθώς το μεγαλύτερο μέρος των οδικών διεθνών αφίξεων προέρχεται από χώρες των Βαλκανίων και Ανατολικής Ευρώπης.

(*) Ο κ. Ευθύμης Μπακάλης, είναι υπεύθυνος Πωλήσεων, Συμβολαίων και Ανάπτυξης Ξενοδοχείων, Απόφοιτος Οικονομικού – Πάντειος, Μεταπτυχιακός Φιλοξενίας & Τουρισμού – ΕΛΜΕΠΑ

ΠΗΓΗ: money-tourism.gr