Timing και franchising

0
40

Πότε είναι άραγε ο καταλληλότερος χρόνος για να ανοίξω ένα κατάστημα franchise? Αν περιμένετε κάποιος να σας απαντήσει κατηγορηματικά σίγουρα έχετε αυταπάτες. Είναι πολύ απλό. Εξαρτάται…

Από το πόσο έτοιμος και αποφασισμένος είναι κάποιος να πάρει την «επιχειρηματική τύχη» στα χέρια του και να ενταχθεί σε ένα υπάρχων σύστημα τεχνογνωσίας και πωλήσεων. Ένα σύστημα που είναι σαφώς καθορισμένο και αναζητά πάντα συνεργάτες ώστε να μπορέσει να επεκταθεί σε διαφορετικά μέρη με διαφορετικές νοοτροπίες και κουλτούρες.

Από την νοοτροπία του franchisee.Ένας franchisee ο οποίος θέλει χωρίς κόπο και προσωπική δουλειά να βγάλει εύκολο χρήμα σίγουρα δεν μπορεί να έχει τεράστιες απαιτήσεις από οποιοδήποτε σύστημα. Γιατί καλώς ή κακώς οποιοδήποτε σύστημα franchise θέλει την προσωπική εργασία και επιτήρηση του δικαιοδόχου. Κρίσιμος παράγοντας σε αυτήν την θέση παίζει και η δυσχερής κατάσταση που ευρίσκεται η χώρα μας τα τελευταία χρόνια. Σύστημα χωρίς προσωπική δουλειά δεν μπορεί να ανθίσει ακόμα και με την καθοδήγηση του δικαιοπαρόχου. Καλώς ή κακώς ειδικά στην περιφέρεια οι κοινωνίες είναι κλειστές και οι διαπροσωπικές σχέσεις παίζουν καταλυτικό ρόλο στην επιτυχία ή όχι ενός εγχειρήματος. Ο καταναλωτής θέλει την προσωπική επαφή, θέλει να συνδιαλλαγεί αλλά και ταυτόχρονα να ανταλλάξει και μια κουβέντα παραπάνω. Δεν είναι τυχαίο ότι αυτός που ξέρει τους πελάτες του είναι αυτός που έχει τους πιο πιστούς πελάτες.

Από το όραμα του δικαιοδόχου. ¨Όταν λέμε όραμα εννοούμε το πώς φαντάζεται ο δικαιοπάροχος  την επιχείρησή του σε βραχυχρόνιο αρχικά αλλά και σε μακροχρόνιο ορίζοντα μετέπειτα. Το όραμα είναι αυτό που δίνει φτερά στις προσπάθειες του δικαιοδόχου που ανοίγει τους ορίζοντες για τις μετέπειτα πράξεις του. Μόνο όταν υπάρχει όραμα μπορεί να ο επιχειρηματίας δικαιοδόχος να αναπτύξει την επιχείρησή του και να την κάνει επιτυχημένη.

Από τους συνεργάτες του δικαιοδόχου. Ποτέ και σε καμία επιχειρηματική κίνηση δεν υπήρξε επιτυχία που να βασιζόταν στην προσπάθεια ενός και μόνο ανθρώπου. Η επιτυχία είναι ομαδικό άθλημα και όσο πιο γρήγορα τo καταλάβει κάποιος τόσο καλύτερα για τον ίδιο και την ομάδα του. Η ομάδα ενός franchise ξεκινάει από την ομάδα του δικαιοπαρόχου και επεκτείνετε στην ομάδα του δικαιοδόχου. Η επιλογή των κατάλληλων ανθρώπων αποτελεί σημείο κλειδί για την μετέπειτα επιτυχία του συστήματος. Οι έννοιες συνεργασία, ομαδικότητα, και κοινό όραμα αποτελούν τα κύρια συστατικά για μια πετυχημένη επιχείρηση και ένα επιτυχημένο σύστημα franchise. Το franchise είναι το μοναδικό σύστημα που βασίζεται στην αρχή «win win» δηλαδή «κερδίζω-κερδίζεις». Κερδίζει ο δικαιοδόχος  με την επένδυση που κάνει κερδίζει και ο δικαιοπάροχος  με την αναγνωρισιμότητα που πετυχαίνει το σήμα του επεκτεινόμενο και δημιουργώντας σαφή υπεραξία.

Από την ίδια την ιδέα και το μέρος που θέλει να την εφαρμόσει. Κάποιο σύστημα που αποδίδει σε ένα μέρος δεν σημαίνει ότι σε ένα άλλο μέρος θα αποδώσει το ίδιο. Για παράδειγμα  διαφορετικό τρόπο λειτουργία αγοράς έχει μια μεγάλη πόλη σαν την Αθήνα και διαφορετικό τρόπο μια τουριστική επαρχιακή πόλη. Άλλη σαιζόν έχουν τα νησιά και άλλη κίνηση μια πόλη της ηπειρωτικής Ελλάδας. Όλα αυτά πάντα πρέπει να σταθμίζονται πριν την τελική απόφαση. Η ίδια η ιδέα πολλές φορές δεν είναι το ίδιο κατάλληλη για όλες τις πιθανές τοποθεσίες. Για παράδειγμα άλλες ιδέες  απευθύνονται στον τουριστικό κλάδο και άλλες περισσότερο στον τοπικό πληθυσμό. Βεβαίως το ένα δεν αναιρεί το άλλο…Αλλά σίγουρα ένα σύστημα franchise έχει σαφώς διαμορφώσει μια τάση και αυτή είναι ήδη καταγεγραμμένη ώστε ο δικαιοδόχος να μην βαδίζει στα τυφλά όταν επιλέγει το συγκεκριμένο σύστημα.

Από το location, location, location. Δεν είναι τυχαίο ότι όποιο εγχειρίδιο και αν ανοίξει κανείς για επιτυχημένο marketing θα βρεί την λέξη τοποθεσία στην πρώτη τριάδα. Μαντέψτε  και τις άλλες 2… τοποθεσία, τοποθεσία. Τοποθεσία όπως ένας πολυάσχολος δρόμος ή ένας πεζόδρομος είναι διλλήματα τα οποία πολλές φορές είναι δύσκολο να απαντηθούν και απαιτούν ένα προηγούμενο “know how” το οποίο ένα σύστημα franchise τις περισσότερες φορές διαθέτει. Από όλα αυτά συμπεραίνουμε ότι η επιλογή από κοινού με τον δικαιοπάροχο και πολλές φορές με τον σύμβουλο franchise της σωστής τοποθεσίας του καταστήματος είναι καθοριστική για την επιτυχία του εγχειρήματός του.

Κλείνοντας ο παράγοντας τύχη παίζει σίγουρα καταλυτικό ρόλο στην επιτυχία ή όχι ενός εγχειρήματος. Εμείς όμως σαν σύμβουλοι οφείλουμε απλά να τον επισημάνουμε και να τον περιορίσουμε όσο περισσότερο είναι δυνατόν. Θέλουμε την τύχη με το μέρος μας αλλά δεν προχωράμε μόνο με βάση αυτή.Και το franchise είναι ένα σύστημα που δεν βασίζεται απλά στην τύχη. Το μόνο σίγουρο είναι ότι τύχη ευνοεί τους τολμηρούς…

Πάνος Μπαρμπόπουλος

Σύμβουλος Franchise Κρήτης

MSc in Retail Management